Proste dla dziecka, zbyt trudne dla sztucznej inteligencji

 

Funkcjonowanie neuronów lustrzanych to odkrywanie największych tajemnic naszego mózgu.  Odkrycie owych struktur wyjaśnia wiele mechanizmów, które kiedyś wydawały się tak oczywiste, że uznawano je za wrodzone. Mówimy tu o umiejętnościach, które jeszcze niedawno posiadało każde kilkuletnie, normalnie rozwinięte dziecko. Złożoność owych zdawałoby się prostych i nieskomplikowanych, bo powszechnie występujących aktywności, ujawnia się dopiero wtedy, gdy inżynierowie starają się przenieść je na sztuczną inteligencję. Dziś ludzkość dysponuje maszynami, które potrafią pilotować samoloty, a nawet sprowadzać je na ziemię, sondami kosmicznymi latającymi w kosmos i realizującymi skomplikowane zadania, ale nie ma urządzeń, które by umiały oceniać nastrój ludzi czy interpretować zaobserwowane sytuacje. W obliczu trudności, przed jakimi stają konstruktorzy sztucznej inteligencji, naukowcy zrozumieli, jak skomplikowaną umiejętnością jest rozumienie tego, co dzieje się wewnątrz człowieka i odczytywanie jego uczuć. Wielu badaczy mózgu stawia nawet hipotezę, że tej zdolności maszyny nie opanują nigdy.

Empatia nie jest wrodzona

Dzięki najnowszym badaniom mózgu wiadomo już, że empatia nie jest wrodzona, a warunkiem jej wykształcenia się są doświadczenia, jakie dziecko zbiera już od samego urodzenia dzięki prawidłowym relacjom z otoczeniem. Badania pokazują, że sprowadzanie opieki nad niemowlęciem do dbania o jego fizyczne potrzeby, to zdecydowanie zbyt mało dla zapewnienia prawidłowego rozwoju. Aby genetyczny potencjał mógł się w pełni ujawnić dziecko potrzebuje nie tylko jedzenia, odpowiedniej temperatury czy dbania o higienę, ale również kontaktu z rodzicami (opiekunami), przytulania, zainteresowania i doświadczania uczucia bycia zrozumianym. Zdaniem badaczy mózgu ograniczanie się jedynie do tzw. „racjonalnych” aspektów, przynosi wręcz tragiczne skutki, ponieważ brak możliwości ćwiczenia zachowań odzwierciedlających niszczy zdolność do nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi. A to właśnie jakość relacji, jakie nawiązujemy, decyduje o jakości naszego życia.

Dziś wiadomo już, że niemowlę, aby mogło się normalnie rozwijać, musi czuć, że jest zrozumiane przez najbliższe mu osoby. Ta potrzeba zostaje przez całe życie jedną z najbardziej podstawowych, dotyczy więc zarówno dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym, jak również dorosłych. Powinni o tym wiedzieć wszyscy nauczyciele. Wiele wskazuje na to, że warunkiem skutecznego nauczania są dobre relacje i zaufanie, jakim dziecko darzy opiekunów. Bez tego potencjał neuronów lustrzanych nie może się rozwijać. Z punktu widzenia tych struktur, dobry nauczyciel daje każdemu dziecku do zrozumienia, że wie, co się z nim dzieje i rozumie jego potrzeby. Uczeń, który czuje się niezauważony, którego potrzeb czy trudności nikt nie dostrzega, nie może się efektywnie uczyć.

W pierwszych lata życia dziecka mózg rozwija się najintensywniej. W tym czasie powstają fundamenty decydujące o tym, jakimi będziemy ludźmi, jak będziemy reagować na określone sytuacje, jakie będą nasze relacje z innymi. Wszystko to zależy bowiem w dużej mierze od tego, na ile w mózgu dziecka rozwiną się struktury układów lustrzanych. Zaniedbania z tego okresu, np. brak odpowiedniego kontaktu z opiekunami lub odpowiednich relacji, pociągają za sobą poważne skutki. Dziś wiadomo już, że na rozwój struktury mózgu wpływ mają również nowe technologie. Na skutek długich godzin spędzonych przed ekranem telewizora lub przed komputerem dzisiejsze kilkulatki nie potrafią już robić dobrze tego, co dzieciom wychowanym bez cyfrowych gadżetów nie sprawiało najmniejszych problemów. Dzięki przeprowadzonym w ostatnich latach badaniom wiemy, że wyposażenie genetyczne to zbyt mało. Aby potencjał zawarty w genach mógł się rozwinąć, potrzebne są odpowiednie warunki i dobre relacje z innymi ludźmi. To one decydują nie tylko o tym, czy będziemy szczęśliwi, ale również o tym, jak będziemy się uczyć. Bo neurony lustrzane umożliwiają najbardziej skuteczną formę nauki.

 

Informacja dla osób zainteresowanych moją książką „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”

Ponieważ na rynku jest jeszcze inne wydanie „Neurodydaktyki” informuję, że prawa do mojej książki ma jedynie Wydawnictwo Naukowe UMK i tylko pod zawartymi w tej książce tezami mogę się podpisać. Za błędy zawarte w innym wydaniu, nie ponoszę odpowiedzialności. Swoim nazwiskiem firmuję jedynie „Neurodydaktykę” z pokazaną tu okładką. Jeśli ktoś chce przeczytać MOJĄ książkę, to proszę korzystać z wydania z  granatowym profilem twarzy.  Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, iż to autor odpowiada za treść i formę swojego dzieła. Ja miałam wpływ jedynie na formę i treść książki wydanej przez Wydawnictwo Naukowe UMK.

Neurodydaktyka

Kiążkę można kupić przez internet np. tu:

http://www.kopernikanska.pl/prod_193628_Neurodydaktyka_Nauczanie_i_uczenie_sie_przyjazne_mozgowi.html

Comments ( 0 )
  1. A czy owe neurony lustrzane, rozwijają się w zależności od mniejsca w którym się jest? Co gdy w jednym miejscu czujemy się znakomicie i rozwój neuronów lustrzanych jest bardzo płodny, jednak gdy zmienimy miejsce zamieszkania zmuszamy już rozwinięte neurony do zmian? Czy te zmiany wpływają negatywnie, czy pozytywnie na człowieka i jego otoczenie? Może pod koniec życia nasze neurony lustrzane są tak wykoślawione lub tak elastyczne, że w zależności od sytuacji potrafią się przystosować, lub zintegrować (jak kto woli).

    Myślę, że internet, platformy socjalne, jak facebook, bardzo pomagają, gdy się jest daleko od domu. Tam jest jak w domu… gdy tutaj gdzie jesteśmy jeszcze tego domu nie ma.

    Podobnie z uczniem, gdy wciąż zmienia się nauczyciel, lub wciąż jest w klasie eksperymentalnej, jego rodzice się rozwodzą… itp.

    Jednak nauczyciel może stworzyć wokół siebie przyjemną atmosferę do nauki. Jest to bardzo trudne, gdy jest się nauczycielem w szkole, gdzie dzieciaki mówią w innym języku. Gdzie cała szkoła mówi w innym języku, w którym nie jest się jeszcze zbyt silnym. Chociaż język nie jest najważniejszy by się z kimś rozumieć… Potrzeba coś więcej: podobnych lustrzanych neuronów?

  2. Głównie tak działa świat, gdy jedziemy na urlop: ALL INCLUSIVE, hotel, bar, basen, kolorowa obroża na rękę, zakupy już w prawdziwym miejscu i szybki powrót do hotelu, baru, basenu. No jeszcze czasem są zorganizowane wycieczki na wielbłądach. URLOP BEZ STRESU.

    Inaczej gdy się w danym kraju mieszka i żyje. Zauważamy, że mydło inaczej się mydli, że woda inaczej bubelkuje, że deszcz inaczej pada… Im więcej tym inności, tym świat zdaje się nam pięknięjszy.

    Jednak w każdym kraju, tzw. multikulti, obcokrajowcy przebywają większość czasu między sobą, tworzone są „otwarte” getta… Jest tak wszędzie. Tak samo wszędzie mówi się o problemie obcokrajowców… Czy nasze lustrzane neurony są tak słabo rozwinięte? Cała Unia Europejska nie wiele o sobie wie.

    Głównie chodzi tuaj o kompetencje interkulturalne. Jak one są rozwijane w szkołach?

  3. Halina

    Wiedza bardzo istotna, powinna stanowić podstawę edukacji( ba rozwoju ), ja ostanio poprosiłam o wykład pana dr M. Kaczmarzyka (UŚ)dla nauczycieli. Mówił również o neuronach lustrzanych …Wykład przeciekawy i wspaniale prowadzony-polecam.

  4. mazylinska Post author

    Dawid,

    odpisuję dopiero dziś, bo dopiero wróciłam z Warszawy.
    Twoje neurony lustrzane już są w pełni rozwinięte. Rozwijały się, gdy byłeś dzieckiem i zbierałeś doświadczenia. Teraz korzystasz z tego. Moim zdaniem Twoje neurony lustrzane są bardzo dobrze wykształcone 🙂

    Piszesz: „Podobnie z uczniem, gdy wciąż zmienia się nauczyciel, lub wciąż jest w klasie eksperymentalnej, jego rodzice się rozwodzą… itp.”

    Tak, wszystkie te zdarzenia zostają zapisane w neuronach planujących działania jako możliwe plany działań, które kiedyś można zrealizować.
    Częste zmiany nauczycieli – jak to w życiu bywa, mogą mieć plusy dodatnie i ujemne 🙂
    Minusy są oczywiste, ale dzięki kontaktowi z wieloma osobami, dzieci dostają wiele wzorców postępowania. Jeśli są dobre, to dostają wiele dobrych wzorców.

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.