Zajęcia „Ja tu prowadzę” to metoda odwróconej lekcji, w której to uczeń staje po drugiej stronie biurka i ma możliwość zaprezentowania siebie.
„Ja tu prowadzę” – to prezentacje uczniów lub grupy uczniów, którzy opowiadają o swoich pasjach. Po uprzednim wprowadzeniu w to jak powinna wyglądać lekcja, jakie elementy powinna zawierać, a także gdzie i jak można wyszukiwać informacje – uczniowie przygotowują swoje wystąpienia.
Nauczyciel i rodzic pełni tu rolę wspierającą. Lekcja przeprowadzona może być w szkole, a także w terenie. Dotyczyć może całej sfery zainteresowania uczniów. Prowadzenie lekcji przez uczniów uczy ich większego zaangażowania w proces uczenia się. Wyszukiwanie informacji, gromadzenie notatek, wymyślanie ciekawych punktów lekcji takich jak zagadki, quizy, gry zespołowe czy pokaz multimedialny – kształcą ucznia na wielu płaszczyznach. Samodzielne wystąpienie to dla ucznia wielka chwila. Gdy opowiada o tym, czym się interesuje – robi to z ogromnym zaangażowaniem, pokonuje tremę związaną z publicznymi występami, a także ma świadomość, że robi to dobrze, bo się na tym zna. Dodaje to wielu punktów pewności siebie oraz wpływa na samoocenę ucznia oraz proces integracji całej grupy.
W ramach projektu uczniowie zaprezentowali już lekcje między innymi pt. „Gady” – lekcja podczas, której uczeń po prezentacji multimedialnej, pokazie albumów i eksperymentach przyniósł do klasy węża, który stanowił doskonałe podsumowanie wiedzy teoretycznej.
Lekcja „Żagle – moja pasja” – podczas której uczyliśmy się podstawowych zasad bezpieczeństwa, wiązania węzłów i poznaliśmy historię żeglarstwa. Zwieńczeniem tej lekcji była wycieczka klasowa do Jacht Klubu, do którego zapisany jest uczeń, który prowadził lekcję i wspólnie całą klasą wypłynęliśmy na morze. Nie wspominając o śpiewaniu szant. To była lekcja i świetna zabawa w jednym.
Lekcja „Wojskowe miniatury” – podczas której uczeń, który nie zawsze na lekcjach jest zainteresowany tym, czym powinien – mógł wykazać się i słuchała go z zaciekawieniem cała klasa. Dał się poznać jako chłopiec z ogromem pasji i cierpliwości, bo pokazał nam makiety złożone z maleńkich elementów, które składa z tatą.
Niesamowite jest to, że choć prowadzącymi są dzieci, to doskonale radzą sobie z czytaniem prezentowanych slajdów, wykonywaniem samodzielnych notatek oraz z rozplanowaniem lekcji w czasie. Prawie nikogo nie zjada trema. Wypowiadają się pięknie, a lekcje te należą do ich ulubionych.
Uczniowie są maksymalnie zaangażowani. I o to chodzi 🙂