Relacja z projektu „Boże Narodzenie w korelacji międzyprzedmiotowej”
Projekt realizowany w klasie II a, miał w głównym założeniu uświadomić uczniom, iż zdobywana wiedza łączy się ściśle ze sobą na różnych przedmiotach, jest skorelowana i nawzajem się uzupełniająca. Projekt miał też wesprzeć uczniów w przygotowaniach do świąt. Adwent, czas przygotowań, a w tym uczeń – istota społeczna, wywodząca się z określonej kultury i tradycji.
Podzieliliśmy wspólnie zadania, które uczniowie realizowali na różnych edukacjach. I tak np. na edukacji polonistycznej nazywaliśmy tradycje, poznawaliśmy słownictwo, a na ed. informatycznej uczniowie wyszukiwali genezę tej tradycji, na ed. z języków obcych poszerzali wiadomości i tradycje innych narodów. Na matematyce bawiliśmy się w statystyków i gromadziliśmy dane odnośnie stosowania danej tradycji w naszej klasie, zbieraliśmy rachunki i przeliczaliśmy (szacowaliśmy) wydatki świąteczne, porównywaliśmy ceny, promocje itd. Na ed. muzycznej poznawaliśmy kolędy, pastorałki i też ich genezę. Zarówno do tradycji polskich jak i nowych pastorałek tworzyliśmy rysnotki, by szybciej i ciekawiej zapamiętać informacje. Na zajęciach z ed. plastycznej i technicznej ozdabialiśmy bombki i skrzaty świąteczne, samodzielnie wykonaliśmy wszystkie ozdoby na choinkę w naszej klasie.
Przyłączyliśmy się też do akcji „Idą Święta, nie o SMS-ie, lecz o kartce pamiętaj”. Wysyłaliśmy kartki do zaprzyjaźnionych osób, rodzin (utrwalając zasady adresowania, pisania kartek). W ramach projektu były występy na Kiermaszu bożonarodzeniowym, imprezie „Adwent, Adwent” w j. niemieckim. Podsumowaniem było spotkanie opłatkowe, gazetka szkolna z niektórymi pracami, książeczki świąteczne i film. Uczniowie sami zauważyli, że bez względu na jakich są edukacjach mówimy o tym samym, poszerzając tylko wiedzę. Dzieci chętnie dzieliły się zdobytą w szkole wiedzą z rodziną. Projekt bardzo się podobał. Ten projekt był bazą do kontynuacji w klasie III.
– Regina Hadryś, główny koordynator i pomysłodawca.