Nie ukrywam, że jestem wielkim zwolennikiem projektów edukacyjnych. Nie były jeszcze obowiązkowe w gimnazjum, a sporo już ich stworzyłam z uczniami.
Dlaczego projekty? Myślę, że ich walory wszyscy znają. Chcę tu wspomnieć o bardzo ważnym dla idei budzących się szkół: odpowiedzialności.
W szkole bierzemy udział w projekcie „Kształtowanie przestrzeni” we współpracy z Okręgową Izbą Architektów RP w Poznaniu. Chcemy stworzyć takie przestrzenie w szkole, aby uczniowie lepiej się czuli. Nie jest tajemnicą, że o przyjaznej atmosferze nie tylko decydują relacje panujące w społeczności szkolnej, ale również otoczenie.
Na temat architektury wnętrza szkoły wypowiadali się rodzice i nauczyciele. Uczniowie spotkali się z architektami na warsztatach podczas, których stworzyli makiety konkretnych miejsc w szkole, tak jak oni je widzą. Na początek powiedzieli nam, co im nie odpowiada, co przeszkadza, a co przyczyniłoby się do ich lepszego samopoczucia. Oceniali wyposażenie sal lekcyjnych i korytarzy, ich akustykę, kolorystykę i oświetlenie, a nawet dobór materiałów. Podczas przerwy niektórzy zrobili sobie małą wycieczkę, jak właściwie wygląda ta nasza szkoła. Potem wszyscy zabrali się do pracy. Uczniowie bardzo odpowiedzialnie podeszli do swojego zadania. Z wypiekami na twarzy planowali, projektowali sale lekcyjne, korytarze i boiska szkolne. Budowali i kleili meble, stoły, ławki, „sadzili” drzewa i krzewy. Po zakończonych warsztatach dopytywali, czy ich pomysły będą wykorzystane. Dodawali, że koniecznie trzeba poprosić rodziców o pomoc.
Muszę przyznać, ze serce się radowało, gdy obserwowałam ogromne zaangażowanie młodzieży i odpowiedzialność z jaką wykonywali swoje zadania. Uczniowie wiedzieli, że im zaufaliśmy, a przede wszystkim było dla nich istotne, że mają wpływ na tak ważne zmiany.
Pojawiło się tak duże zainteresowanie architekturą wśród uczniów, że od lutego w szkole rozpocznie działalność koło zainteresowań „Kształtowanie przestrzeni”. Uczniowie chcą dalej zmieniać przestrzeń w naszej szkole, żeby było kolorowo, przyjaźnie i nowocześnie.
Podobnie jest na zajęciach lekcyjnych, jednym z ważnych elementów odniesienia sukcesu edukacyjnego jest odpowiedzialność uczniów za to co robią. Pełny sukces uczeń i nauczyciel odniosą, jeśli podzielą się odpowiedzialnością za efekt końcowy. W zależności od zadań można oczywiście oddać pełną odpowiedzialność za ich wykonanie uczniowi. Jednak, aby to się udało uczeń musi być zainteresowany wykonaniem zadania, dzięki któremu zrealizuje swoje cele.
tel.: 792 688 020
e-mail: kontakt(at)budzacasieszkola.pl
Odwiedź nas również na Facebooku
facebook.com/budzacasieszkola/
© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.
Czy jakieś pomysły uczniów zainspirowały architektów?
Myślę, że tak. Nasze wspólne dzieło – uczniów, rodziców i nauczycieli, które będzie systematyczne realizowane powstanie pod okiem architektów. Czas pokaże jak będzie wyglądać ostateczna wersja.
ach… pomarzyć – dobra rzecz!
Agnieszko,
od marzeń wszystko się zaczyna…Pozdrawiam