Lektura inaczej, czyli rozszerzamy rzeczywistość na języku polskim

Kiedy rozpoczynałam pracę w szkole nie myślałam nawet, że stosowanie TIK będzie tak bardzo wspierało proces uczenia się moich uczniów lub że będzie rozwojowe nie tylko dla moich podopiecznych, ale i dla mnie. Faktem jest, że współczesny uczeń nosi przy sobie nieustannie urządzenie mobilne i ma ciągły dostęp do informacji. Postanowiłam w swojej pracy nauczyciela języka polskiego wykorzystać ów fakt i w myśl zasady BYOD (Bring Your Own Device) to uczniowie pomagają mi włączyć technologie informacyjno – komunikacyjne w proces uczenia i nauczania, przynosząc telefony komórkowe na lekcje. Zdaję sobie sprawę, że nieustanne uczniowskie bycie online wzbudza wiele negatywnych emocji wśród dorosłych, ale wiem też, że nie jesteśmy w stanie powstrzymać wszechogarniającej nas i naszych uczniów cyfryzacji, a skoro nie możemy jej powstrzymać, to dołączmy do cyfrowego świata tak, aby pokazać uczniom, że z urządzeń mobilnych i sieci można korzystać w twórczy sposób. Tym razem TIK pomaga mi w zachęceniu uczniów do czytania – podczas omawiania „Małego Księcia” Antoine de Saint Exupery rozmawialiśmy o wartościach – miłości, przyjaźni, rozmawialiśmy o podróżach Małego Księcia i o tym, jak poznawanie kolejnych postaci kształtowało jego światopogląd, pozwalało nabierać doświadczeń, interpretowaliśmy złote myśli wypowiadane przez bohaterów utworu, próbując umieścić je w realnym świecie uczniów, świecie ich codziennych przeżyć i doświadczeń. W naszych dyskusjach o literaturze pomagała nam możliwość korzystania z urządzeń mobilnych podczas lekcji i publikacja „Mały Książę” z rozszerzoną rzeczywistością wydawnictwa Galaktyka. Dzięki aplikacji w telefonie uczniowie mogli rozmawiać o przesłaniu utworu w towarzystwie jego bohaterów, wraz z Małym Księciem odwiedzać różne planety, wraz z nim opiekować się Różą, oswajać Lisa… Po lekcji przeprowadzonej w klasie III b uczniowie Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Stawiszynie udzielili mi informacji zwrotnych na temat wspólnej pracy z lekturą w rozszerzonej rzeczywistości, uczniowie potwierdzili, że forma zajęć motywuje do czytania i wpływa na zapamiętywanie ważnych treści z utworu, co tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że warto w codziennej pracy nauczyciela szukać niecodziennych rozwiązań, aby przejść z kultury nauczania do kultury uczenia się. Gorąco polecam.

https://www.magisto.com/video/IQ4SYwRRSzBtWQxpYw

15390852_381939515476744_6471272538292722805_n

15403685_381940725476623_4161942767481658850_o

15304330_381940672143295_2355979396463995321_o

15304087_381940155476680_5070614028417960072_o

15400932_381939965476699_7765508681066935849_n

15391104_381939768810052_5611550463611321160_n

15390708_381939872143375_6923326847773710883_n

15380480_381939438810085_8393789024960471843_n

15380478_381939605476735_1442274888696579740_n

15337560_381939478810081_2578324571262434210_n

Comments ( 4 )
  1. Joanna

    Czy ktoś ma doświadczenia z zastosowaniem tego narzędzia na języku angielskim? – bardzo proszę o informację (lekcja z lekturą po angielsku)

  2. Joanna Kostrzewa Post author

    Pani Joanno, już wkrótce pokażę na blogu w jaki sposób samodzielnie rozszerzyć rzeczywistość, można pracować w ten sposób na różnych przedmiotach. Pozdrawiam serdecznie 🙂

  3. Wojtek

    „Mały Książę” w rozszerzonej rzeczywistości , w telefonach komórkowych uczniów. Sam Antoine by na to nie wpadł.
    Brawo!

  4. Witam serdecznie 🙂 Ja również rozszerzałam rzeczywistość z „małym Księciem” na lekcji http://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/02/rozszerzona-rzeczywistosc-na-lekcji.html
    Świetna sprawa
    Pozdrawiam
    Asia

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.