Miejsce i forma

Drugi etap organizacji i struktury naszych lekcji języka obcego to aranżacja wnętrza, w którym na co dzień pracujemy. Przestrzeń jest niezwykle istotna dla uczniów. I nie dziwi fakt, jak depresyjne może być porównanie, że budynek szkoły w swej strukturze architektonicznej wygląda podobnie jak budynek szpitala, urzędu lub zakładu karnego. Cóż…, na to nie mamy wpływu, mamy natomiast wpływ na wnętrza: wyposażenie, kolory, gadżety, pomoce dydaktyczne. Uczniowie przyznają, że ich własny kąt gdzieś w klasie, miejsce z którym się utożsamiają i które sami aranżują pozytywnie wpływa na motywację do nauki.

Krok 2. Uczniowie organizują miejsce i formę pracy w sali lekcyjnej – narada druga.

Uczniowie powinni poczuć większą więź ze szkołą, jeśli będą mieli większy wpływ na to jak ona wygląda. Sprawa jest o wiele prostsza, gdy mamy swoją pracownię językową i na stałe prowadzimy w niej zajęcia. Jeśli jednak prowadzimy zajęcia w różnych salach, często w całej szkole, możemy mimo to wprowadzić drobne zmiany zaraz na początku lekcji lub na przerwie. Zmiany te to ustawienie ławek odpowiednie do form pracy.

Co możemy więc zrobić? Ustawmy pojedyncze ławki do pracy samodzielnej, podwójne do pracy w parach i „stoliki kawiarniane” do pracy zespołowej (patrz projekt poniżej). Uczniowie dowolnie wybierają i zmieniają formy i miejsca pracy w zależności od wykonywanych zadań i potrzeb. Wspieramy edukację rówieśniczą, kładziemy nacisk na współpracę i pracę w zespole, ale dajemy również uczniom szansę do pracy na własną rękę, jeśli na danej lekcji właśnie tego potrzebują. Dodatkowo, w celu zwiększenia komfortu pracy, uczniowie mogą przynieść ze sobą poduszkę, koc lub inny drobny gadżet z domu, który umili im pobyt w szkole.

Sala lek

Każdy językowiec marzy o swojej pracowni językowej. W tej idealnej znajdziemy urządzenia niezbędne do korzystania z TIK, biblioteczkę z książkami, słownikami, czasopismami, mapy, flagi i gazetki tematyczne na ścianach, plansze, plakaty, gry, galerię projektów uczniowskich, pamiątki z podróży, strefy nauki samodzielnej, w parach i grupach, wygodne kanapy, odbiornik TV, mini studio nagrań, tajemnicze pudełka na słówka i gramatykę, teatrzyk, przyjemną wykładzinę i oświetlenie. Ciekawi mnie, czy ktoś policzył ilu jest takich nauczycieli ze szkół publicznych w Polsce, którzy korzystają z takich pracowni?

Comments ( 1 )
  1. fajnym pomysłem jest wykorzystanie programow interaktywnych na tabletach i laptopach. Za każde wykonane zadanie dziecko zostaje pochwalone i dostaje mała nagrodę, co bardzo motywuje do dalszej nauki

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.