Gdy na lekcji aktywni są uczniowie, …

Temat: Przez lądy i oceany. Kl.6
Nauczyciel: Ewa Morzyszek-Banaszczyk, SP nr 137 w Łodzi

Przez lądy i oceany 8

Ewa Morzyszek-Banaszyk opisuje, jak pracuje ze swoimi uczniami. To przykład lekcji, z której zmęczeni wychodzą uczniowie, ale przecież człowiek najintensywniej uczy się wtedy, gdy jest aktywny.

Tworzymy lapbooki, wyszukujemy informacje na temat jednego z kontynentów, w grupach korzystając z atlasów, danych statystycznych Internetu, podręcznika. Zbiór danych wymaga przydziału zadań szczegółowych w każdej z grup.

Przez lądy i oceany 3

W dalszej części analizujemy i porównujemy powierzchnię poszczególnych kontynentów.
Na kolejnej lekcji w grupach, metodą karuzeli zdobywamy informacje o pozostałych kontynentach na podstawie lapbooków wcześniej wykonanych przez inne grupy. Odnotowujemy informacje w zeszytach wg ustalonego porządku. Prowadzimy rozmowy nt. rzetelności zgromadzonych danych i potrzeby weryfikowania informacji zaczerpniętych z Internetu.

Przez lądy i oceany 1

Uzupełniamy informację korzystając z ekspertów z poszczególnych grup.
Uczniowie samodzielnie gromadzą informacje, selekcjonują, weryfikują, analizują, porównują. Prowadzą dyskusje w grupach, dzielą się zadaniami, biorą odpowiedzialność za prace i rzetelność udokumentowanej wiedzy. Przetwarzają informacje, wykonują wykresy słupkowe. Odkrywają, na poziomie refleksji, czego się dowiedziały i które źródła są rzetelne i można na nich polegać. Uczniowie są zaangażowani w proces uczenia się przez dwie jednostki lekcyjne bez konieczności upominania ich przez nauczyciela. W czasie pracy mogą czuć i przemieszczać się swobodnie. Sami decydują też o technice i formie wykonania zadania.

Przez lądy i oceany 11

To przemyślana lekcja, angażująca uczniów w proces uczenia się. Uczniowie są źródłem wiedzy dla uczniów, bo mają szansę nimi być, być ekspertem w dziedzinie. Dokonują samooceny i oceny koleżeńskiej zawartości merytorycznej przygotowanych lapbooków.

Przez lądy i oceany 6

Efektywność procesu uczenia się w dużej mierze zależy od tego, jakie zadania przygotuje dla swoich uczniów nauczyciel. To od jego metodycznego repertuaru zależy, ile uczniowie wyniosą z lekcji i czego się nauczą. A chodzi przecież o to, by mogli intensywnie uczyć się w szkole. Dlatego warto włączyć lapbooki do swojego metodycznego warsztatu.

Comments ( 4 )
  1. Anna Szulc

    Do nauczycieli, którzy mają obawy- warto próbować,wprowadzać zmiany, doskonalić wartsztat pracy, później szkoda każdego dnia, w którym sie tak nie pracowało:)

  2. Kamila Stefania Gośka-Walasek

    Jako rodzic zaangażowany i jako zaangażowany nauczyciel dziękuję Ci z całego serca Ewo Morzyszek-Banaszczyk za to,że inspirujesz,że wspierasz,że pokazujesz,że można;że Jesteś,że wyznaczasz nowe szlaki ,że Swoim Jestestwem we wspaniałej współpracy z nauczycielami i rodzicami sprawiasz,że niemożliwe staje się faktem,że możemy szanować się na równi wszyscy wszystkich-zarówno uczniów,nauczycieli,jak i rodziców
    ;Ewo masz piękną przeszłość,ale to co teraz współtworzysz to jest wyjątkowe,to moment,w którym Kopernik ogłosił swoje dzieło „O obrocie ciał niebieskich”-…Ziemia krąży wokół słońca…Wszyscy zastanawiali się co on bredzi,a po latach okazało się to odkryciem.
    Dziękuję z całego serca…
    Jestem wzruszona i poruszona,że istnieją tacy ludzie jak Ty,Ewo.
    Wiem,że Ty Jesteś inspiracją dla wielu…
    Dziękuję Ci Ewo za inspirację!
    Dziękuję Pani Marzeno,za wyjątkowy tekst.

    • Marzena Żylińska Post author

      I ja się cieszę, że Ewa jest i swoimi pomysłami dzieli się z innymi nauczycielami. Ewo, podziwiam Twój zapał, by zmieniać szkołę, podziwiam, ze nie ustajesz w drodze do stworzenia szkoły przyjaznej dzieciom.

  3. Basia

    Jak ja bym chciała, żeby w naszej okolicy była taka szkoła! Niestety, potrzeby dzieci nigdzie nie są brane pod uwagę. Wszędzie, gdzie pytałam, celem jest zrealizowanie podstawy programowej, a nie zindywidualizowany rozwój dzieci.

Post comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2015 Sofarider Inc. All rights reserved. WordPress theme by Dameer DJ.